fbpx
Gezonde voeding 19 dec. 2019

Afvallen na zwangerschap met een voedingsschema

Je bent net bevallen en wilt de kilo's die zich hebben opgebouwd graag kwijtraken. Gelukkig zijn hier verschillende manieren voor. We leggen je graag uit hoe je gemakkelijk kunt afvallen na zwangerschap met behulp van een voedingsschema.

Gezond afvallen na zwangerschap

Je bent net bevallen en aan het genieten van de tijd met je nieuwe kindje. Heerlijk. Echter beginnen de extra kilo’s die je tijdens je zwangerschap hebt opgebouwd ook aan je te knagen. Veel vrouwen zitten in hetzelfde schuitje als jij en zijn op zoek naar een manier om na de zwangerschap weer terug te keren naar het gewicht als hiervoor. 

Gelukkig zijn er verschillende manieren om jouw gewicht van voor de zwangerschap weer terug te krijgen. Een van deze manieren is met een gezond en persoonlijk voedingsschema. Middels dit schema krijg je vaste maaltijden met ingrediënten en producten die aansluiten bij jouw lichaam en doelen. Op deze manier kun jij jouw tijd volledig spenderen aan de nieuwe kleine aanwinst. Een voedingsschema neemt het zware werk uit handen en zet alle maaltijden netjes voor je uit en beschrijft tot in detail hoeveel calorieën en voedingstoffen je moet binnenkrijgen. Afvallen na bevalling wordt zo een eitje.

Geef je lichaam de tijd

Tijdens de zwangerschap heeft je lichaam slaat je lichaam een hoop extra energie en voedingstoffen op ter bevordering van de groei van je kindje. Helemaal niet gek of vervelend als je zwanger bent, maar hierna wil je er toch graag vanaf. Het is echter belangrijk om te begrijpen dat het lichaam de tijd nodig heeft om zichzelf te herstellen. Zodra jouw kindje geboren is zal het lichaam, jouw metabolisme en je spijsvertering terugkeren naar de oude staat. Op die manier verlies je in de maanden na je zwangerschap al veel van het overtollige lichaamsgewicht, zonder dat je hier veel voor hoeft te doen. Wanneer je dit echter een extra zetje in de rug wilt geven, is een voedingsschema een goede manier om het lichaam hierin te ondersteunen.

Niet te snel afvallen na zwangerschap

Het is belangrijk om niet te snel te willen afvallen direct na de zwangerschap. Zoals we hierboven beschrijven herstelt het lichaam zich na de bevalling vaak vanzelf in de maanden na de bevalling. Hoewel het lichaam van zichzelf al goed zijn best doet om de energievoorraden te verbranden, is de periode na de bevalling ook een tijd waarin je minder lichamelijke beweging hebt. Doordat de buikspieren tijdens de zwangerschap behoorlijk zijn opgerekt en andere spieren zwaarder zijn belast, zul je niet direct de sportschool in kunnen duiken. 

Om jouw lichaam te ondersteunen in de verbranding van meer calorieën is het echter wel belangrijk te blijven bewegen. Probeer dus ook zoveel mogelijk te lopen, of zelfs te joggen om je dagelijkse beweging binnen te krijgen. Op deze manier zorg je er voor dat er niet alleen meer calorieën worden verbrand, maar dat je ook je spieren weer snel op de normale sterkte krijgt. 

Naast voldoende beweging is het tevens belangrijk rekening te houden met het aantal calorieën dat je binnenkrijgt. Tijdens de zwangerschap is dit logischerwijs iets waar veel vrouwen minder op letten. Na de zwangerschap kun je je echter weer focussen op het eten van de juiste calorieën om je lichaamsgewicht te bevorderen. Om op een gezonde manier af te vallen is het aan te raden ongeveer 20% procent minder calorieën te eten dan normaal. Als je wilt berekenen wat jouw lichamelijke energiebehoefte is, kun je dit gemakkelijk zelf berekenen. Je kunt ook onze online calculator gebruiken om direct te zien hoeveel calorieën jouw lichaam nodig heeft. 

Geen dieet, maar gezond eetpatroon

Hoewel een dieet hetgeen is waar mensen direct aan denken als het om afvallen gaat, is dit niet de beste methode na de zwangerschap. Diëten veranderen het voedingspatroon vaak drastisch en ontwijken veel producten die voor jou als net bevallen vrouw veel goede voedingswaarden bieden. Het is echter wel van belang om je te richten op de juiste manier van eten.

Als je wilt afvallen na jouw zwangerschap is het belangrijk om je vast te houden aan een gezond eetpatroon. Een gezond eetpatroon sluit aan bij jouw caloriebehoefte. Hiernaast biedt het de juiste voedingswaarden. Voor vrouwen die borstvoeding geven is het namelijk van belang dat de juiste mineralen, vitaminen en overige voedingswaarden onderdeel zijn van de voeding. Dit is bevorderend voor de kwaliteit van de melk en de productie hiervan in het algemeen.

Een voedingsschema biedt hier de perfecte oplossing voor. Een dergelijk schema is namelijk geen dieet, maar een vastgesteld gezond voedingspatroon waar jij je als kersverse moeder aan kunt houden. Zo weet je zeker dat je het juiste aantal calorieën en de correcte voedingsstoffen binnenkrijgt om jouw eigen lichaam en je kindje te ondersteunen.

Jouw eigen voedingsschema

Ben je benieuwd hoe een voedingsschema er precies uitziet? Bekijk dan deze gratis versie van ons schema om een indruk te krijgen. Als je graag een persoonlijk schema wilt hebben, kun je middels onze online calculator gemakkelijk jouw caloriebehoefte berekenen. Op basis van jouw uitkomst koppelen we hier een passend schema aan. Al onze schema’s zijn door professionele voedingsdeskundigen samengesteld. 

Persoonlijk weekschema
Bereken wat jouw lichaam nodig heeft en ontvang een persoonlijk weekschema op maat om je te helpen.
Maak je schema