fbpx
Gezonde voeding 19 dec. 2019

Bereik jouw ideale gewicht met een eetschema

Iets doen aan je gewicht kan op vele verschillende manieren. Van al deze opties wordt een eetschema als een van de gemakkelijkste opties gezien. Door te weten wat jij per dag moet eten, kan een volledig schema worden opgesteld die je enkel hoeft te volgen. Makkelijk toch?

Wat is een eetschema?

Een eetschema (ook wel voedingsschema genoemd) is een op maat gemaakt schema dat jou ondersteunt in de juiste en gezonde voeding. Door het bepalen van jouw dagelijkse caloriebehoefte en lichamelijke doelen kan een eetschema worden samengesteld waarin jouw maaltijden volledig zijn uitgedacht. Schema’s komen in verschillende lengtes voor, maar komt het meest voor in lengtes van een week.

Een schema ondersteunt in gezond eten en/of het behalen van een persoonlijk lichamelijk doel. Op basis van jouw dagelijkse caloriebehoefte worden, middels de juiste producten en ingrediënten, maaltijden samengesteld. Deze maaltijden bieden jou al de juiste voedingsstoffen en calorieën die je nodig hebt. Alle voedingswaarden en calorieën worden in een schema volledig inzichtelijk gemaakt. Op deze manier hoef jij zelf niks bij te houden, maar ben je wel altijd op de hoogte van de calorieën en voedingsstoffen in elke maaltijd.

Hoe werkt een eetschema?

Om een eetschema samen te stellen, moet allereerst bepaald worden wat jouw dagelijkse caloriebehoefte is. Bij Voeda kun je dit gemakkelijk berekenen middels onze online calculator. Hiermee zie je in vier simpele stappen exact wat jouw lichaam nodig heeft om jouw ideale gewicht te bereiken of behouden. Vervolgens wordt op basis van deze uitkomst een schema samengesteld dat volledig op jou is afgestemd.

Bij Voeda ontvang je naast een eetschema nog een stuk meer. Zo bevat elk persoonlijk schema lekkere recepten die je gedurende de week kan maken. Ook ontvang je jouw eigen boodschappenlijstje om direct alle nodige producten en ingrediënten in huis te halen. Het enige wat nog rest, is dat jij je schema volgt. De rest van het harde werk hebben wij al voor je gedaan. Zo bereik je jouw lichamelijke doel, zonder constant bezig te zijn met wat en hoeveel je binnenkrijgt. 

Afvallen middels een schema

Je kunt een eetschema voor veel verschillende doelen gebruiken. Een van de meest gebruikte redenen is dat het een simpele manier is op gewicht te verliezen. Veel mensen kiezen een schema boven een dieet, omdat deze vaak lang duren en veel kosten . Een eetschema daarentegen biedt enkel een steuntje in de rug en activeert je om bewuster om te gaan met voeding. Afvallen middels een schema wordt als een stuk laagdrempeliger en makkelijker ervaren. 

Om te weten hoeveel calorieën je moet eten om af te vallen, biedt onze online calculator de optie om jouw lichamelijke doel aan te geven. Op basis van dit doel berekenen wij vervolgens jouw behoefte en koppelen hier een passend voedingsschema aan. We richten er met onze schema’s op ongeveer 20% procent onder jouw lichamelijke energiebehoefte te zitten. Op deze manier val je rond de 0,5 – 0,75 kilo af per week. Wanneer je meer gewicht dan dit verliest per week, val je te snel af, wat ongezonde effecten kan hebben op het lichaam. 

Op gewicht blijven met gezonde voeding

Naast afvallen is een andere reden waarom veel mensen kiezen voor een schema, het behouden van hun gewicht met gezonde voeding. De voedingsschema’s van Voeda zijn samengesteld door voedingsdeskundige en diëtisten. Zij hebben voor de ingrediënten en samenstelling van de maaltijden rekening gehouden met de juiste voedingswaarden. Zo eet je op een verantwoorde en gezonde manier.

Middels het berekenen van jouw dagelijkse caloriebehoefte wordt een schema samengesteld wat hier exact op aan sluit. Op deze manier zorg je ervoor dat je elke dag precies evenveel calorieën binnenkrijgt als dat jouw lichaam verbrand. Doordat je geen overschot of tekort aan calorieën hebt, behoud je op deze manier gemakkelijk jouw huidige gewicht. Naast het behouden van je gewicht zorgt gezonde voeding er tevens voor dat je meer energie hebt gedurende de dag door een beter balans tussen de voedingswaarden.

Aankomen met een schema

Naast afvallen en op gewicht blijven, kun je en schema ook perfect gebruiken om aan te komen. Ook hier is het belangrijk dat je jouw persoonlijke caloriebehoefte bepaald (check onze online calculator). Door in de online calculator jouw lichamelijke doel aan te geven, houden we hier rekening mee in de berekening. In onze schema’s hanteren we een overschot van 20% op jouw dagelijks benodigde calorieën. Hiermee kun je tot zo’n 0,5 – 0,75 kilo per week aan. 

Een eigen eetschema samenstellen

Je kunt er voor kiezen zelf jouw schema samen te stellen. Echter, besteden de meeste mensen dit werk uit aan voedingscoaches op de sportschool, of diëtisten. Hoewel ook deze schema’s zeer effectief kunnen zijn, bieden ze vaak net iets minder verdieping en inzicht in wat je binnenkrijgt. Hiernaast, kan de prijs ook behoorlijk tegenvallen.

De online schema’s van Voeda zijn uniek, omdat je deze binnen vier eenvoudige stappen worden samengesteld. Zo ben je geen kostbare tijd kwijt aan het opzoeken van alle benodigde caloriewaarden, of de juiste voedingscoach die je kan helpen. Benieuwd welke aantal calorieën jij zou moeten eten om jouw lichamelijke doelen te bereiken? Vul dan nu online online calculator in.