fbpx
Gezonde voeding 20 dec. 2019

De 7 gezond eten tips voor gezonde voeding

Hoewel we allemaal graag gezond zouden willen eten, is het af en toe lastig te bepalen wat dat precies inhoudt. Producten en maaltijden worden door de een als gezond gezien en door de ander als volstrekt ongezond beschouwd. Met deze zeven gezond eten tips zorg jij er in ieder geval voor dat je gezonder gaat eten.

Waarom gezond eten tips helpen?

Het kan lastig zijn om je hele voeding om te gooien naar een gezonde manier van eten. Om je een beetje op weg te kunnen helpen hebben we een lijst met 7 belangrijkste tips samengesteld die je kunnen helpen. Het is onmogelijk alle verschillende beschikbare tips in dit artikel kwijt te kunnen. We raden je dus ook aan om veel andere artikelen te lezen. Google is je beste vriend als je op zoek bent naar de juiste informatie over gezond eten.

1. Let op met suiker

We weten allemaal ergens wel dat suiker niet gezond is. Iets wat veel mensen vaak vergeten is dat suiker niet alleen voorkomt in het chocola en snoep van deze wereld. Producten die op het eerste gezicht gezond lijken te zijn, kunnen gigantische hoeveelheden suikers bevatten die weinig goeds doen voor jouw lichaam. Zo is honing, hoewel het een natuurproduct is, pure suiker en bevat een lekker glaasje Jus d’orange al snel 20 gram suiker. 

gezond voeding tips

Nu is het niet zo dat je totaal geen geen suiker kunt eten, maar wel dat je moet opletten op de hoeveelheid. Gemiddeld genomen wordt gesteld dat een volwassen persoon tot zo’n 55 gram aan suiker per dag mag eten. Wanneer jij de dag begint met een glaasje jus d’orange, zit je dus al bijna op de helft. Maak wat betreft suiker altijd bewuste keuze’s. Een stukje chocola of honing in de thee kan prima, zolang je bewust omgaat met de hoeveelheid die je binnenkrijgt. 

2. Voedingswaarden om vol te zitten

Het woord “gezond” is lastig toe te kennen aan een product. Elke voedingsproduct heeft specifieke stoffen die voordelen bieden voor het lichaam en andere die minder bijdragen. Het maken van een gezonde keuze hangt hier dan ook vaak van af. Zo herken je vast dat het eten van een wit stokbroodje met wat aioli veel minder vult dan een goede snee spelt brood met verse avocado. Over het algemeen biedt voeding met meer voedingswaarde een voller gevoel. Zo eet je dus niet alleen beter, maar is het ook makkelijk om minder te eten.

3. Wordt bewust van wat je eet

Van alle gezond eten tips in dit lijstje, vinden wij deze een van de belangrijkste. Door bewust te zijn van de voedingswaarden die je binnenkrijgt zul je merken dat je betere keuze’s kunt maken. Veel van de slechte eetgewoontes ontstaan door onvoldoende kennis van de voedingsproducten die worden gegeten. Door een beter begrip te hebben van de voordelen van voedingsstoffen en welke producten in jouw eetpatroon dit bevatten kun je makkelijker de juiste keuze’s maken.

Een goede manier om dit te doen is om simpelweg bij te houden welke voedingsstoffen je binnenkrijgt. Elke verpakking heeft de verplichting de voedingswaarden van het product te benoemen. Zo kun je eenvoudig zien welke koolhydraten, eiwitten en vetten de producten die jij eet bevatten. Er zijn meerdere calorie apps waarmee je naast de calorieën ook alle verschillende voedingsstoffen kunt bijhouden. Onze eigen favoriet is Lifesum. Door apps als dit te gebruiken kun je jouw manier van eten aanpassen naar een gezond eetpatroon.

4. Gezonde tussendoortjes

Voor veel mensen zijn gezonde keuze’s voor de maaltijden van de dag gemakkelijk te maken. Gezonde recepten voor ontbijt, lunch en avondeten zijn gemakkelijk online te vinden. Daarentegen zijn tussendoortjes vaak de producten waar de verkeerde keuze’s worden gemaakt. Het volgende scenario zal je vast herkennen. Je zit om 4 uur op werk of thuis en begint trek te krijgen. Je lunch heb je al op, en het is nog net te vroeg voor het avondeten. De drang om een ongezonde snack te pakken wordt in dit soort situaties al gauw groot.

Juist in deze situaties is het belangrijk goede keuze’s te blijven maken. Een van de manieren waarop je dit kunt doen is om altijd wat gezonde opties in huis te hebben. Genoeg fruit, crackers, rijstwafels en gezond beleg. Zo kun je op jouw hongermomentjes tussen de maaltijden door tussendoortjes eten die gezond zijn en goed vullen. Op die manier overleef je het makkelijk tot je volgende grote maaltijd. 

5. Verwen je zelf af en toe

Veel gezond eten tips lijstjes die je online zult vinden, benoemen enkel gezonde keuze’s. Wij zijn er echter van overtuigd dat zodra je bewust ben van wat je precies binnenkrijgt (zie punt 3), je betere keuze’s kan maken. Ook als deze niet altijd even gezond zijn. We geloven er in dat je af en toe moet toegeven en lekker moet kunnen zondigen met een stuk chocola, taart of snoep. Zolang dit een bewuste en doordachte keuze is, kun je dit prima doen. 

6. Drink voldoende water

Je zal bij gezonde voeding niet direct denken aan de mate waarin je vocht moet binnenkrijgen, maar het is erg belangrijk. Ruim 50% van ons lichaam bestaat uit water. Het zorgt voor vele belangrijke processen in ons lichaam en laat het goed functioneren. Om deze reden wordt geadviseerd om dagelijks zo’n 2 liter water te drinken. Naast dat dit ondersteund in de fitale werking, biedt het drinken van water nog meer voordelen.

Het drinken van voldoende water zorgt er namelijk ook voor dat je gedurende de dag een voller gevoel hebt. Je lichaam heeft moeite met het onderscheiden van de vulling van je maag. Wanneer je voor een maaltijd een glas water drinkt, zul je gemakkelijk minder kunnen eten. Er zijn nog honderden andere redenen waarom water goed voor je is. Zo helpt het je sneller afvallen, zorgt het voor meer energie en kun je er zelfs een betere huid van krijgen. Drinken dus. 

7. Een gezond voedingsschema

Van de gezond eten tips in de lijst voelen wij hier het meest bij. Gezonde keuze’s zijn makkelijk zelf te maken, maar het aanpassen van een voedingspatroon kan lastig zijn. Een voedingsschema is een laagdrempelige manier om eenvoudig gezond te eten. Een persoonlijk voedingsschema is een eetpatroon dat volledig is afgestemd op jouw dagelijkse caloriebehoefte. Los van gezonde voeding is een voedingsschema ook de ideale manier op een lichamelijk doel als afvallen of aankomen te behalen.

Bij Voeda kun je middels onze online calculator gemakkelijk jouw dagelijkse caloriebehoefte berekenen. Op basis van jouw uitkomt stellen wij vervolgens direct een persoonlijk schema samen. Zo kun je gemakkelijk gezond eten, zonder dat je je hoeft bezig te houden met het bijhouden van je eigen calorieën en voedingswaarden.

Persoonlijk weekschema
Bereken wat jouw lichaam nodig heeft en ontvang een persoonlijk weekschema op maat om je te helpen.
Maak je schema