fbpx
Gezonde voeding 20 dec. 2019

Zo kun jij eenvoudig gewicht verliezen

Gewicht verliezen is iets waar we allemaal wel eens mee bezig zijn geweest. Ondanks alle artikelen die op internet te vinden zijn, is het lastig o te bepalen wat je nou exact moet doen. Ik dit artikel leggen we je de basis van afvallen uit en stellen we een paar bewezen manieren voor om op een gezonde manier gewicht te verliezen.

Hoe werkt gewicht verliezen

De manier waarop we gewicht aankomen en verliezen is eigenlijk redelijk simpel. Hoewel we in dit artikel niet zullen ingaan op alle details, geven we je wel een korte uitleg.

Jouw lichaam verbruikt elke dag energie. Tijdens ademen, praten, lopen en het werkend houden van al je belangrijke organen verbrand jouw lichaam calorieën. Een calorie is de eenheid die we gebruiken om energie aan te geven. Hierbij hanteren we wereldwijd de maat kcal (1kcal = 1000 calorieën). Daar waar gedurende de dag veel calorieën worden verbrand is het belangrijk het lichaam van deze stoffen te voorzien. Om te weten hoeveel energie jouw lichaam elke dag nodig heeft om goed te functioneren, kun je jouw caloriebehoefte berekenen. 

Minder calorieën eten

Als je elke dag simpelweg dezelfde aantal calorieën binnenkrijgt als dat je verbrand, behoud je jouw lichaamsgewicht. In deze situatie verbrand het lichaam gewoon direct de brandstof die het binnenkrijgt. Wanneer je wilt afvallen is het echter van belang minder te eten dan je nodig hebt. Wanneer je dit doet zal je een tekort aan calorieën hebben die het lichaam kan verbranden. In dit geval gaat jouw lichaam de energievoorraad (jouw lichaamsvet) aanspreken om de benodigde energie te krijgen.

Wanneer je deze manier van eten voor een langere tijd volhoudt wordt je lichaamsvet steeds vaker aangesproken. Zo val je met de tijd dus steeds meer gewicht af. Het wordt hierin aangeraden om gemiddeld 20% onder je eigen caloriebehoefte te eten. Op deze manier val je zo’n 0,5 tot 0,75 kilo af.

Hoeveel moet ik eten

Om te weten hoeveel je exact moet eten om af te vallen zul je eerst jouw dagelijkse caloriebehoefte moeten berekenen. Om dit getal te bepalen zijn een aantal dingen van belang. Ten eerste hangt jouw caloriebehoefte af van jouw lichamelijke kenmerken als je leeftijd, gewicht en lengte. Hiernaast is het belangrijk om rekening te houden met de mate waarin jij beweegt. Als je regelmatig in de sportschool zit verbrand je logischerwijs een stuk meer dan wanneer je op de bank blijft hangen. Het laatste waar je rekening mee moet houden is het lichamelijke doel dat je nastreeft. Als basis hiervan zul je bepalen of je minder, meer of exact gelijk moet eten aan jouw behoefte. 

Er zijn meerdere manieren om jouw calorieën te berekenen. In dit artikel leggen je precies uit welke formules je als vrouw en man kan gebruiken om dit te doen. Hiernaast kun je ook gebruik maken van online tools, zoals de gratis calculator die wij voor je hebben gebouwd. Op basis van de uitkomst van jouw berekening bieden we je direct een persoonlijk voedingsschema aan waarmee je kinderlijk eenvoudig kunt afvallen. 

Gewicht verliezen met een eetschema

Nadat je jouw dagelijkse caloriebehoefte hebt berekend, zijn er verschillende opties die je kunt kiezen om af te vallen. Een van de meest bekende vormen van afvallen zijn de traditionele diëten. Hoewel deze zeker effect hebben, zijn de kosten vaak hoog en forceren de meeste diëten je om jouw voedingspatroon volledig om te gooien. Door de grote aanpassing in het eetpatroon, vallen veel mensen na het afronden van hun dieet weer terug in de oude eetgewoontes. Zo is het gewicht verliezen maar van korte duur.

Een betere manier om af te vallen is het gebruik van een persoonlijk eetschema. In een eetschema worden op basis van jouw caloriebehoefte en lichamelijke doel maaltijden volledig voor je uitgedacht. Met deze opzet kun je vervolgens op een laagdrempelige manier elke dag het juiste aantal calorieën eten, zonder dat je zelf alles moet bijhouden. 

Bij Voeda kun je middels onze gratis calculator in vier snelle stappen jouw dagelijkse caloriebehoefte berekenen. Op basis van jouw behoefte koppelen we hier een persoonlijk eetschema aan, samengesteld door onze voedingsdeskundige. Naast een weekschema bestaande uit losse schema’s per dag, ontvang je hierbij ook voor elke dag lekkere recepten en een uitgebreid booschappenlijstje. 

Persoonlijk weekschema
Bereken wat jouw lichaam nodig heeft en ontvang een persoonlijk weekschema op maat om je te helpen.
Maak je schema