fbpx

Voedingsschema afvallen

Ben jij op zoek naar een persoonlijk voedingsschema waarmee je gemakkelijk kunt afvallen? Bereken binnen vier eenvoudige stappen jouw dagelijkse caloriebehoefte en behaal jouw lichamelijke doelen zonder je calorieën en voedingswaarden zelf bij te houden. Gebruik onze online calculator om direct van start te gaan:

Persoonlijk weekschema
Bereken wat jouw lichaam nodig heeft en ontvang een persoonlijk weekschema op maat om je te helpen.
Maak je schema

 

Hoe kan je met een voedingsschema afvallen?

De meest genoemde reden om een over te stappen op gezonde en passende voeding is om af te vallen. Hoewel we het liefst allemaal kilo’s chocola naar binnen zouden willen werken, blijkt in de praktijk dat dit niet heel bevorderend is voor het lichaam. Simpel gezegd is de reden waarom we aankomen omdat we meer calorieën eten dan ons lichaam nodig heeft. Door te veel te eten slaat je lichaam overtollige voedingsstoffen op voor later gebruik. 

 

Hoe simpel het ook klinkt, is de manier om van deze overtollige stoffen (vet) af te komen door meer calorieën te verbranden dan je op een dag binnenkrijgt. Het lichaam verbrand gedurende een normale dag al veel calorieën. Van ademenen tot lopen, alles draagt bij aan die verbranding.

 

 

Voedingsschema afvallen voeda

 

 

Om op een gezonde en passende manier af te vallen is het belangrijk eerst goed in kaart te brengen hoeveel je zou moeten eten. Vervolgens kan hier middels een berekening een percentage worden afgehaald, zodat je de caloriebehoefte voor afvallen overhoudt. Middels onze online calculator berekenen je in vier eenvoudige stappen direct hoeveel calorieën jij per dag zou moeten eten. 

 

Op basis van de uitkomst stellen wij vervolgens een afvallen schema op. In dit schema zijn al je maaltijden en individuele ingrediënten voor je uitgedacht. Je dag is zo ingericht dat je exact binnenkrijgt wat je nodig hebt om jouw afval doelen te bereiken. Zo hoef jij zelf geen calorieën en voedingswaarden bij te houden en kun je met een voedingsschema afvallen. Makkelijk toch?

Gezond eten en afvallen

Naast de juiste voedingswaarden en calorieën is het belangrijk dat we middels gezond eten afvallen. Zo wordt in de opzet van jouw persoonlijke voedingsschema rekening gehouden met de juiste verdeling in koolhydraten, eiwitten en vetten. Hiernaast is het tevens belangrijk dat er goed wordt gekeken naar de hoeveelheid vet (waaronder verzadigde vetten) en zout je binnenkrijgt.

 

De maaltijden in de persoonlijke voedingsschema’s van Voeda zijn ontwikkeld door voedingsdeskundigen. Zo ben je zeker dat je naast het juiste aantal calorieën, ook de juiste voedingswaarden binnenkrijgt. Zo bereik je jouw lichamelijke doelen en dat met gezond eten en afvallen weekmenu.

Wat moet je eten als je wilt afvallen?

Vaak wordt gedacht dat bij afvallen volledig andere producten horen dan die je normaal zou eten. Denk bijvoorbeeld aan salades. Hoewel een salade vaak een goede keuze is, omdat deze gerechten vullen zonder veel koolhydraten te bevatten, kun je veel meer eten als dit. Sterker nog, je kunt bijna alles eten. Het belangrijke is echter dat je goed bijhoudt wat je dan precies binnenkrijgt.

 

Het belangrijkste van gezonde voeding voor afvallen is dat de voeding aansluit op jouw lichamelijke doel. In de voedingsschema’s van Voeda houden we zo veel mogelijk rekening met lekkere en ‘normale’ ingrediënten. Producten en maaltijden die je kent, maar op een manier die aansluit bij jouw afval doel. Zo hoef je niet drastisch van voeding te veranderen, maar wordt er wel gelet op hoeveel je dan precies eet. 

Met gezonde maaltijden afvallen

De voedingsschema’s van Voeda zijn opgesteld uit de lekkere, makkelijke en bovenal gezonde maaltijden. De gerechten en ingrediënten zijn allemaal geselecteerd op de juiste voedingswaarden en sluiten aan bij wat jouw lichaam nodig heeft. Het enige wat jij hoeft te doen is het halen van de boodschappen en het maken van de maaltijden, de rest doen wij. Zo bereik je jouw doelen en kun je met de lekkerste ontbijtjes, lunches en gezond avondeten afvallen.

gezond eten en afvallen weekmenu

Vaak wordt voor een eetschema afvallen een periode van een week aangehouden. De voedingsschema van Voeda zijn hier ook op ingesteld. Na de eerste week doorlopen te hebben kun je vervolgens gemakkelijk met gerechten in jouw schema schuiven. Vind je het ontbijtje van maandag het lekkerst? Dan kun je deze op woensdag ook gemakkelijk vervangen. Door de gezonde maaltijden door de week heen te schuiven, richt je jouw afvallen weekmenu in naar jouw voorkeur. 

Voedingsschema afvallen als vrouw

Hoe kun je als vrouw met een voedingsschema afvallen? Hoewel er in de opzet van een voedingsschema geen verschil zit tussen mannen en vrouwen, zit dit wel in de benodigde calorieën. Vrouwen hebben gemiddeld genomen minder dagelijkse calorieën nodig dan mannen. Voor vrouwen ligt dit aantal rond de 2000 calorieën (voor mannen rond de 2500). Dit aantal is echter een richtlijn. De daadwerkelijke behoefte wordt berekend middels de Harris-Benedict berekening.

 

De formule gebruikt andere standaardwaarden voor vrouwen dan voor mannen. Het is dus belangrijk hier de juiste berekening te maken. Middels onze online calculator kunnen zowel mannen als vrouwen de dagelijkse caloriebehoefte berekenen om af te vallen. 

Voedingsschema afvallen als man

Mannen hebben gemiddeld genomen meer dagelijkse calorieën nodig dan vrouwen (2500 tegenover 2000 calorieën). Doordat mannen een andere lichamelijke behoefte hebben is het belangrijk andere standaardwaarden in de berekening tot dagelijkse calorieën te gebruiken. Naast dat de berekening voor mannen anders is dan die van vrouwen, is de opzet van het voedingsschema gelijk. Hierin zijn het aantal calorieën, voedingswaarden, producten en maaltijden natuurlijk wel uniek per persoon.